Szanowni Państwo,
W czasie wzmożonych zakupów mając na względzie bezpieczeństwo oraz ochronę przed cyberatakami, w załączeniu przekazujemy informację odnoszącą się do prób wyłudzenia danych od użytkowników kart za pośrednictwem fałszywych SMS. Jest to jedna z najczęściej występujących aktualnie metod ataków, które nasiliły się w okresie przedświątecznym.
Opis działania cyberprzestępców
Schemat działania cyberoszustów opiera się na masowej wysyłce wiadomości SMS
z informacją o rzekomych problemach z dostarczeniem przesyłki. Najczęściej przestępcy podszywają się pod wizerunki najbardziej rozpoznawalnych dostawców usług, np.: Poczty Polskiej, InPost, UPS, itp., aby wzbudzić w swoich potencjalnych ofiarach możliwie jak największe zaufanie. Starają się nakłonić odbiorców wiadomości do uzupełnienia danych na fałszywej stronie internetowej, do której prowadzi link zawarty w SMS-ie.
Umieszczony w wiadomości link, przenosi potencjalną ofiarę na fałszywą stronę, łudząco przypominającą prawdziwe strony firm kurierskich. Tam, pod pretekstem np. dopłaty za ponowną dostawę, znajduje się fałszywy formularz płatności. Cyberprzestępcy nakłaniają do wpisania danych karty płatniczej, które wykorzystują następnie do kradzieży pieniędzy z konta ofiary.
W jaki sposób chronić się przed tego typu cyberatakami?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanego SMS-a, należy skontaktować się bezpośrednio z firmą lub instytucją, którą ma reprezentować nadawca. Należy użyć oficjalnego numeru telefonu lub adresu e-mail z oryginalnej strony internetowej, nie należy korzystać z danych podanych w SMS-ie.
Kliencie - jeśli podałeś dane kart płatniczych lub bankowości internetowej na fałszywej stronie, bezzwłocznie skontaktuj się ze swoim Bankiem.
Dodatkowe informacje znajdziecie Państwo na poniższych stronach
https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/aktualnosci
https://www.facebook.com/p/CSIRT-KNF-100065127625555/
Pzrykładowe schematy oszustw
Poniżej zaprezentowano przykładowe, fałszywe wiadomości SMS: